Wat is Pay Per Click?

By | 05/07/2014

Zo werkt PPC Marketing

Er is een groot verschil tussen pay per click marketing en SEO. Geen van de volgende secties is bedoeld als een complete gids, maar zijn bedoeld om je een snelle introductie in beiden onderwerpen te geven.

Wat is Pay Per Click?

pay per clickPay-per-click advertenties verschijnen meestal in een gekleurd vak op de pagina’s van een zoekmachine. Bij de meeste grote zoekmachines worden deze gescheiden van de normale zoekresultaten. Sommige zoekmachines (zoals Ask Jeeves en AOL) geven niet duidelijk weer wat de betaalde links zijn en wat de werkelijke zoekresultaten zijn.

Veel grote PPC netwerken hebben veel zoekpartners en brede contextuele reclamenetwerken.

Wie bezitten de grootste PPC netwerken?

Dit is een beetje een gok, maar 10% tot 30% van gemaakte aankopen zijn afkomstig van pay-per-click advertenties. Op het moment zijn Google AdWords en Overture de twee grootste pay-per-click zoekmachines.

Zijn er risico’s betrokken bij PPC?

Marketing d.m.v. zoekmachine pay-per-click heeft behalve het geld dat je spendeert aan het kopen van clicks geen risico aan zich verbonden. Dit betekend dat je je niet zorgen hoeft te maken dat je site door een zoekmachine geblokkeerd wordt voor het gebruik van PPC diensten.

De terugkerende kosten van PPC marketing kunnen vrij hoog oplopen sinds je voor elke click moet betalen. Sommige concurrenten kunnen zelfs op jouw advertenties klikken om jou zo kosten te bezorgen (Dit is vaker voorkomend in industrieën met hoge marges). Het is belangrijk dat je jouw advertenties bijhoudt en verdacht gedrag meteen meld.

Zo werkt PPC

Met pay-per-click marketing koop je het verkeer dat een zoekmachine gebruikt gebaseerd op relevante sleutelwoorden die in een online veiling verkocht worden. (Sommige kleinere pay-per-click leveranciers baseren de prijs op de categorie van deze sleutelwoorden.) Je betaald voor elke click. Het is dus belangrijk dat je de correcte sleutelwoorden kiest. Je kunt met Overture de clickkosten van  je primaire sleutelwoorden zien door gebruik te maken van de Overture view bid tool. Google verbergt de prijs van de biedingen en berekent de prijs van een sleutelwoord gebaseerd op de hoeveelheid verkeer dat deze genereerd.

Waarom zou ik grote PPC netwerken gebruiken?

Er zijn veel kleine pay-per-click netwerken, maar ik adviseer je om met een van de twee grote netwerken te beginnen om er zeker van te zijn dat je kwaliteit verkeer koopt en dat je bedrijfsmodel onderhoudbaar is. Door gebruik te maken van deze netwerken, heeft je bedrijf ook meteen toegang tot snelle terugkoppeling.

Overture VS. Google AdWords

De truc om succesvol te zijn met Google AdWords is het stimuleren van een hoge klikfrequentie op je sleutelwoorden om zo de kosten per click te verlagen. Google heeft een gratis PDF gids beschikbaar gemaakt waarin tips staan over hoe je het beste AdWords kunt gebruikten. Ook Overture heeft recentelijk een soortgelijke gratis PDF gids beschikbaar gemaakt.

De truc om het goed te doen met Overture is door gebruik te maken van zo veel mogelijk varianten van je sleutelwoorden, sinds exacte overeenkomsten prioriteit krijgen over gedeeltelijke overeenkomsten. Dit betekent dat als je op een woord biedt waar iemand op zoekt en iemand anders bied op een synoniem van dit woord, dan zal jouw advertentie boven die van hem komen. Zelfs als je bod aanzienlijk lager was.

Voor sommige mensen is Overture beter en voor sommige bedrijven is Google AdWords beter. Ik raad je aan om ze allebei te proberen.

PPC VS. SEO

Pay-per-click marketing kan je helpen om een snel, goedkoop alternatief te leveren voor een volledig SEO programma. Dit zal je bedrijf helpen met het testen van je bedrijfsplan voordat je in SEO investeert. Gaandeweg zal SEO goedkoper zijn dan de meeste pay-per-click diensten, al is de waarde van een sleutelwoord afhankelijk van het soort markt waarin je bedrijf zich bevind. Een persoon die rapportages over het gebruik van Google AdWords schrijft, zal Google AdWords een fantastisch platform vinden om zijn/haar product te adverteren.

Veel PPC advertenties verliezen geld

Alles heeft een leerproces, zo ook PPC marketing. Veel mensen die pay-per-click marketing gebruiken verliezen op den duur geld. Daarom moet je niet aannemen dat je concurrenten weten wat ze aan het doen zijn (zeker als dit een grote corporatie zoals Wal-Mart is). Veel bedrijfsvormen ondersteunen pay-per-click marketing niet, terwijl andere bedrijfsvormen weer geheel afhankelijk zijn van PPC marketing.

Veel succesvolle marketeers en webmasters gebruiken PPC en SEO samen. De enige manier om de contributie van elk van deze te controleren, is door nauwkeurig bij te houden hoe veel PPC bijdraagt en hoe veel SEO bijdraagt.