Een Goede Call To Action Maken

By | 14/04/2013

call to actionCall to action

Je website is bijna klaar! Je hebt een goede inhoud toegevoegd, leuke plaatjes, het hele gebeuren. En nu dat je site al een tijdje klaar is, heb je zelf een beetje data analyse gedaan en ben je erachter gekomen dat mensen niet erg geïnteresseerd zijn in het downloaden van de inhoud van je website.

Waarschijnlijk komt dit niet door de inhoud zelf, omdat je blog veel verkeer krijgt. Heb je er bij stil gestaan dat er misschien iets mis is met je Call To Action?

Speciaal voor jou; een aantal tips voor je Call To Action

De Call To Action (CTA) wordt vaak genegeerd en als onbelangrijk gezien. Echter, als je er over nadenkt, realiseer je je dat de CTA het ding is wat mensen verder de Inbound Marketing Funnel in stuurt. Er zijn een aantal belangrijke dingen die je in het achterhoofd moet houden tijdens het ontwerpen en plaatsen van je CTA.

Wanneer je je CTA ontwerpt, zorg er dan voor dat deze niet wit en saai is. Probeer het wat kleuren en afbeeldingen te geven die de aandacht van je lezers trekken. Een goede manier om erachter te komen wat je lezers aantrekt, is door gebruik te maken van het z.g.n. A/B testen.

A/B Testen kan gebruikt worden om verschillende kleuren op je website te proberen. Je kunt bijvoorbeeld een CTA met een gele knop maken en een CTA met een blauwe knop. Vervolgens plaats je de test op je website en kijk je welke het gewenste resultaat oplevert.

Een andere goede tip als het op kleur aankomt, is dat het helpt om de definitie van kleur op te zoeken. Het klinkt misschien raar, maar verschillende kleuren activeren verschillende gevoelens. De kleur blauw, bijvoorbeeld, kan gerelateerd worden aan de sleutelwoorden: loyaal, kalm, intellect, kracht, wijsheid en vertrouwen. Deze woorden klinken allemaal als woorden die je graag aan de inhoud van je website verbonden zou willen zien. Maar voordat je al je CTA’s in het blauw maakt, zorg dat je het eerst test! Color Wheel Pro is een geweldige website om meer informatie te vinden over de verschillende kleuren.

Een andere CTA ontwerptip is het toevoegen van een afbeelding. Stel je voor dat je mensen een E-book aanbiedt; Stop een foto van de kaft van het E-book in het CTA. Mensen willen graag weten wat ze precies krijgen wanneer ze iets downloaden.

Betreffend het formaat van je CTA; zorg ervoor dat deze niet te klein is en niet te groot is. Ik weet dat dit vrij vaag klinkt, maar denk er eens over na: Je wilt mensen niet afschrikken wanneer ze je aanbiedingen zien (Denk aan billboards). Maar je wilt ook zeker niet dat ze de tekst van je aanbieding niet kunnen lezen.

Probeer een goed formaat tussen deze twee extremen in te vinden. Zorg dat je CTA groot genoeg is om bezoekers aan te trekken, maar niet zo groot dat het lijkt alsof je ze in het gezicht schreeuwt.

Nu je een CTA hebt die niet saai is, zullen we nu de beste locatie op je website zoeken om je CTA te plaatsen. Je moet zeer zeker je CTA aan de bodem van al je blog artikelen plakken. Dit is een goede strategie, omdat mensen soms meer informatie willen na het lezen van een artikel. Dat is je kans om het voor de lezer gemakkelijk te maken om meer informatie te krijgen.

Je CTA zou niet alleen aan de onderkant moeten komen, de inhoud van het CTA moet ook de inhoud van het artikel weerspiegelen, zodat mensen precies weten wat je hen aanbied. Als de inhoud van je CTA compleet anders is dan de inhoud van je artikel, zijn mensen minder geneigd om er op te klikken. Realiseer dat mensen je website niet rond gaan zoeken om te vinden wat ze willen weten, plaats informatie dus waar het gemakkelijk gevonden kan worden.

Een andere goede plek om een CTA te plaatsen is in de rechterkolom van de website. Dit is een goede plek als je artikels hebt waarbij de gebruiker omlaag moet scrollen om verder te lezen. De lezer kan zo je aanbieding zowel aan de bovenkant als aan de onderkant van je artikel zien.