5 SEO-tips voor webwinkels

By | 02/09/2014
..... Delen is vermenigvuldigen .....Email this to someoneShare on Google+Share on LinkedInShare on FacebookTweet about this on Twitter

Search Engine Optimization (SEO). In het Nederlands: ‘zoekmachine optimalisatie’. Het optimaliseren van een website, zodat deze beter gevonden kan worden door zoekmachines.

dropshipper

Een voortdurend proces dat onontbeerlijk is voor webwinkels. Een webwinkel en de daarin aangeboden producten moeten zichtbaar zijn voor Google of één van de andere grote zoekmachines. Lukt het niet om de webwinkel op die manier onder de aandacht te brengen, dan wordt het heel lastig om de juiste bezoekers te trekken. En dus om omzet te genereren. Daarom is het belangrijk om de webwinkel en de bijbehorende pagina’s optimaal in te richten voor zoekmachines. Er is een aantal stelregels dat je daarbij in acht kunt en eigenlijk moet nemen.

Hieronder staan 5 belangrijke punten waar je rekening mee moet houden bij SEO voor webwinkels.

1. Hosting in eigen land
Hosting in eigen land betekent dat de servers waarop jouw webwinkel is geïnstalleerd, zich fysiek in Nederland bevinden. In eerste instantie lijkt dit niet belangrijk: zolang een webwinkel maar op een stabiele server staat, moet het toch goed zijn? Het tegendeel is waar. Google en andere zoekmachines hechten veel waarde aan de fysieke serverlocatie van de webwinkel. Bedien jij met de webwinkel met name een publiek in Nederland of Duitsland, dan is het aan te raden om de servers waarop de webwinkel staat ook in die landen te plaatsen. Zoekmachines zullen in dat geval sneller Nederlandse klanten naar jouw Nederlandse webwinkel sturen na een gerichte zoekopdracht. Houd hier dus vanuit SEO-perspectief rekening mee wanneer je een hostingprovider kiest.

2. Een weblog en een Twitter- en een Facebook-account
Natuurlijk, het gaat hier om een webwinkel. Maar de meerwaarde van een weblog en social media op SEO-gebied is onomstreden. Het weblog kan gebruikt worden om regelmatig nieuwe berichten te plaatsen en te vertellen over de ontwikkelingen in de webwinkel of in de branche waarin je actief bent. Hoe vaker een website wordt geüpdatet, hoe beter hij rankt. Het voordeel van een Twitter-account of Facebook-account is dat je hiermee snel een groot aantal mensen kunt bereiken. Tevens worden berichten en links die via Twitter worden gedeeld, razendsnel geïndexeerd door bijvoorbeeld Google. Optimaal dus voor de SEO van jouw webwinkel: de links van een nieuw pagina staan snel in de database van de zoekmachines.

webwinkel
3. Optimaliseren van afbeeldingen
Iedere webwinkel gebruikt productafbeeldingen. Hierop kunnen potentiële klanten precies zien wat ze gaan bestellen en hoe het product dat ze voor ogen hadden eruit ziet. Ook voor zoekmachines is het gebruik van afbeeldingen van belang. En vooral hoe je de afbeeldingen gebruikt. Het belangrijkste waar je rekening mee moet houden bij het optimaliseren van afbeeldingen in het kader van SEO voor jouw webwinkel, is dat de afbeeldingen stuk voor stuk een ‘Alt Text’ moeten hebben. Daarmee herkent een zoekmachine namelijk wat er op de afbeelding staat. Dat kan handig zijn, zeker op het moment dat je de productnaam daar invoert. Wanneer de omschrijving voldoende duidelijk is, bestaat zelfs de kans dat jouw afbeelding wordt opgenomen in de afbeeldingen galerij van Google. Een zoekopdracht op een bepaald product levert dan direct een visuele weergave op onder afbeeldingen.

4. Unieke titels en beschrijvingen op de pagina
Een vierde punt waarmee je rekening dient te houden bij het optimaliseren van jouw webwinkel voor zoekmachines, is het feit dat je aan iedere pagina een unieke titel mee moet geven. De titel is het eerste dat mensen te zien krijgen wanneer ze één van jouw producten opzoeken op Google of een ander zoekmachine. Deze titel moet slaan op de inhoud van de pagina en moet per pagina uniek zijn. Een andere voorwaarde is dat er op de productpagina unieke beschrijvingen staan, liefst handmatig geschreven door een specialist. Hiermee onderscheidt de webwinkel zich als uniek en herkent een zoekmachine de teksten die op de pagina staan ook als zodanig.

5. Een metabeschrijving per pagina
De metabeschrijving is een belangrijk onderdeel van de SEO voor webwinkels. Deze beschrijving wordt namelijk getoond op het moment dat Google of een andere zoekmachine jouw pagina’s toont aan mensen die een zoekopdracht plaatst. Je hebt 160 tekens om een korte beschrijving van de pagina te geven; iets dat zeer bruikbaar is op het moment dat je producten verkoopt in een webwinkel. Noem de naam van het product dat je beschikbaar hebt, geef een korte omschrijving van de producteigenschappen en zorg er voor dat mensen geïnteresseerd raken in het product. Het vermelden van de belangrijkste zoektermen waarop jouw webwinkel gevonden moet worden en overeenstemming met de paginatitels, is essentieel voor het welslagen van de SEO voor een webwinkel.

Tips!twitter bird lachen

Help! Ik wil niet gevonden worden.
Hoewel u natuurlijk graag wilt dat de zoekmachines uw website vinden zijn er misschien ook onderdelen van uw website die u niet wilt op laten nemen. Bijvoorbeeld het admin-gedeelte van uw website of de map ‘images’ wilt u liever afschermen. Dit kunt u doen door een bestand robots.txt (kan eventueel gewoon in het programma Kladblok). U geeft hierin als volgt de onderdelen van uw website aan die niet gevonden hoeven te worden.
User-agent: *
Disallow: /admin/
Disallow: /images/
Disallow: /etc./
U slaat het bestand op (als robots.txt dus) en plaats dit op uw server in de hoofdmap van uw website (waar ook index.html of index.php staat).

 

..... Delen is vermenigvuldigen .....Email this to someoneShare on Google+Share on LinkedInShare on FacebookTweet about this on Twitter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *