3 Marketing mythes die je van succes afhouden!

By | 01/06/2014

Deze 3 marketing mythes kunnen ervoor zorgen dat minder verkopen genereert als je je beslissingen er op baseert. Hier zijn wat tips om iedere mythe te kraken en je verkoop een boost te geven.

Mythe 1: Mensen kopen een product voor de goedkoopste prijs die ze kunnen vinden.

Dat is niet waar – als het waar zou zijn zouden merken zoals Rolex zouden niet bestaan – Timex zou ze een lange tijd hebben overwonnen. Ondanks het gemak van onderzoek dat het internet aanbiedt – zijn de meeste kopers lui en storten zich niet vol in het onderzoek. Zelfs op eBay waar prijzen verglijken erg gemakkelijk is kiezen kopers vaak voor een product dat ze goedkoper kunnen krijgen. Wat zorgt ervoor dat mensen kopen? Deze dingen heten koop triggers – de meest voorkomende zijn:

  1.  Zelfvertrouwen van de verkoper
  2. Een hoog ervaren waarde
  3. Aanbevelingen
  4.  Makkelijkheid van de aankoop.

Het kraken van mythe 1:

Stel je kwalificaties vast – We hebben bijvoorbeeld meer dan 20 jaar ervaring – dus we weten wat werkt en wat niet werkt in een bedrijf.

Vind manieren om de ervaren waarde op te krikken door duidelijke demonstraties te geven van de waarde van de aankoop en details duidelijk te maken.

Zorg dat er daadwerkelijke verwijzingen naar je product staan in je verkoop brief.

Zorg dat het gemakkelijk is voor klanten om je product te kopen door geen hindernissen neer te zetten zoals moeilijke formulieren of complexe betaal methodes.

Mythe 2: Het aanbieden van meerdere producten of diensten zorgt voor meer verkopen

Wanneer men wordt geconfronteerd met verschillende opties ontstaat er moeilijkheid in de keuze. Vaak wordt er gereageerd met uitstel – en met het gaan naar een verkoper met een duidelijker product. Hiermee zeggen we niet dat er bonussen moeten worden bijgezet, als je maar duidelijk neerzet wat het product is zonder opties aan te bieden die het alleen maar verwarrend maken voor de klant.

Het menselijk brein werkt beter als er maar twee opties zijn “koop”, “koop niet”.

Het kraken van mythe 2:

Biedt maar een product – of product pakket per pagina aan. Je kunt een kort en duidelijk menu op iedere pagina hebben om meerdere aankopen aan te moedigen.

Als je meer dan één optie voor een product of dienst hebt, presenteer ze dan apart en geef ze een aparte naam. Je kunt het bijvoorbeeld “zilveren dienst”, “gouden dienst”, “Diamanten dienst”, enzovoorts noemen. Dit is wat wij deden voor onze marketing diensten en het werkt aardig goed.

Je moet altijd gaan voor een klein en gemakkelijk te begrijpen product of dienst. Je moet alle producten kunnen beschrijven in een of twee zinnen. Als je dit niet kunt doen – hoe verwacht je dan van je klanten dat ze weten wat ze kopen?

Mythe 3: Iedereen heeft mijn product of dienst nodig

Jammer genoeg geloven de meeste mensen niet dat ze een bepaald product of dienst nodig hebben. Natuurlijk zullen tieners je vertellen dat ze de nieuwste Ipod echt, echt, echt nodig hebben, maar dit is gewoon groepsdruk die is opgebouwd met miljoenen euro’s. Waarvan het meeste is gebruikt om te onderzoeken wat de markt verlangde – en ze hebben bij het juiste eind!

Als je deze mythe gelooft, geloof je waarschijnlijk ook dat je succes kunt hebben met marketing zonder veel te verkopen. Jammer genoeg werkt het niet zo – wat veel marketers ook zeggen. Er zijn veel succesvolle marketers en ze zullen allemaal toegeven dat marketing onderzoek, testen en overzien van producten gebeurde voordat ze succesvol werden.

Een succesvol bedrijf bouwen is hard werk – het meeste wordt besteed aan mogelijke klanten vinden en die koppelen met je producten en diensten. Ook al kunnen de meeste mensen je product of dienst gebruiken heb je nog steeds een marketing strategie nodig om ze te bereiken een overtuigende verkoop bericht om de verkoop te sluiten – want ik durf te wedden – dat waar veel mogelijke kopers zijn – zijn evenveel verkopers.

Het kraken van Mythe 3:

Doe je huiswerk – vind uit waar je mogelijke klanten zijn, wat ze nodig hebben, en wat ze zoeken om de benodigdheden op te lossen.

Zoek een nauwe niche markt waar je product een unieke oplossing bezorgt voor de klanten.

Ontwerp je product of dienst zodat het deze benodigdheden oplost.

Test, verander, test, verfijn, test en haal recensies van klanten binnen.

Tenzij je een van de miljonair marketers bent – zul je zien dat veel mythes die je volgt potentieel zijn om geld op te verliezen. Hopelijk hebben de mythes hierboven geholpen.